Wednesday, June 3, 2009

'Ibrah Peristiwa di Bulan Jamadil Akhir

Assalamualaikum...

Terdapat pelbagai peristiwa penting yang berlaku di dalam bulan Jamadil Akhir yang tercatat di dalam lipatan sejarah. Namun saya ingin sekali membawakan 2 peristiwa penting yang boleh diambil 'ibrah bagi sesiapa yang ingin mengambil pengajaran...




Peristiwa 1 - Perang Yarmuk (Tahun ke-13 Hijrah)


Perang ini terjadi pada tahun ke 13 Hijrah di kota Yarmuk (Sekarang di Jordan). Walaupun ada yang berpendapat perang ini terjadi pada tahun ke 15 Hijrah di bulan Rejab, namun saya lebih cenderung untuk memilih untuk meyakini bahawa perang ini terjadi pada Bulan JamadilAkhir tahun ke 13 Hijrah.


Perang ini merupakan salah satu perang yang menjadi sebutan sehingga kini. Ketika itu tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid bin Al Walid seramai 30,000 orang menghadapi tentera Rom seramai 100,000 orang.


Akhirnya Alhamdulillah dengan bantuan Allah tentera Islam mencapai kemenangan.


Di dalam perang ini tercatit satu sejarah yang boleh dijadikan pengajaran buat para pendakwah di mana salah seorang panglima Rom bernama George telah memeluk Islam hasil kebijaksanaan Uslub Dakwah Khalid Al Walid. George akhirnya terkorban dan Syahid di dalam peperangan tersebut selepas memeluk Islam. Allahu Akbar.




Peristiwa 2 - Perang Al Jamal (Perang Unta)


Peperangan ini merupakan salah satu peperangan yang melibatkan 2 kumpulan dari Umat Islam sendiri. Berlaku pada 10 Jamadil Akhir tahun ke 36 Hijrah, selepas kewafatan Amirul Mukminin Saidina Uthman Al Affan R.A (dibunuh). Perang ini disebut Perang Unta kerana Saidatina Aishah R.A tidak pernah turun dari unta beliau sepanjang perang ini.


Terdapat pelbagai versi di dalam menceritakan perang ini. Terdapat versi "Pro-Syiah" yang menyalahkan kumpulan yang diketuai oleh Saidatina Aisyah R.A secara total. Namun saya cenderung untuk mengambil pendapat-pendapat yang dikemukakan oleh ulama2' muktabar Ahlus Sunnah.


erang bermula apabila kumpulan kaum Muslimin diketuai oleh Saidatina Aishah RA (30,000 orang) berangkat ke Basrah bersama pengikut2. Dikatakan pemergian Aishah adalah untuk menuntut supaya kes pembunuhan Saidina Uthman disiasat dengan lebih terperinci. Ada juga yang mengatakan bahawa kumpulan Aishah mahu melucutkan jawatan Amirul Mukminin daripada Saidina 'Ali KW...


Tetapi menurut perbahasan-perbahasan yang dilakukan oleh ulama' muktabar Ahlus Sunnah, pemergian Aisyah adalah semata-mata mahu menyatukan umat Islam yang ketika itu dilanda kekalutan setelah Amirul Mukminin dibunuh.


Al Qadhi Ibn Al-Arabi, dalam membahaskan hal ini berkata:


“Mungkin mereka keluar demi keseluruhan umat Islam, mengumpulkan dan menyatu-padukan mereka kepada undang-undang yang satu (Islam) agar tidak berlaku kebingungan yang akan mengakibatkan peperangan. Dan inilah pendapat yang benar, tidak yang lainnya.” [al-`Awashim min al-Qawashim fi Tahqiq Mawaqif al-Shahabah ba’da Wafati al-Nabi (diteliti oleh Muhib al-Din al-Khatib; Dar al-Jil, Beirut, 1994), ms. 155]


Dalam pada itu juga, apabila mendengar bahawa kumpulan Saidatina Aishah berangkat ke Basrah, maka kumpulan Sadina Ali KW turut berangkat. Tujuannya adalah untuk bersama-sama dengan kumpulan Aishah untuk menyatukan Umat Islam. Mereka berhenti di Kufah. Namun apabila kumpulan yang melakukan pembunuhan ke atas Saidina Uthman mengetahui akan hal ini, mereka merancang sesuatu untuk menghancurkan kesepaduan Umat Islam.


Kumpulan ini telah melancarkan serangan ke atas kumpulan Saidatina Aishah di tengah malam ketika tidur. Kerana terkejut, kumpulan Saidatina Aishah menyangka Kumpulan Saidina Ali KW yang melancarkan serangan, lantas mereka menyerang kumpulan Saidina Ali. Kumpulan Saidina Ali, dalam pada itu, telah menyangka kumpulan Saidatina Aishah telah mengkhianati mereka lantas menyerang balas.


Terdapat pendapat yang mengatakan hampir 18,000 orang Muslimin terkorban di dalam perang ini.


Hasil dari perang ini, Umat Islam dilabelkan dengan 2 golongan iaitu Ahlus Sunnah (Pro-Aishah / Muawiyah) dan juga Syiah Ali. Apa yang asalnya label 2 golongan disebabkan perbezaan tafsiran pendapat ini, akhirnya menjadi perbezaan ideologi di kalangan umat Islam hari ini.


Ibrah dari 2 Perang ini



1) Kedua-duanya merupakan peperangan besar yang dihadapi oleh pihak Muslimin. Namun salah satu adalah menentang musuh nyata (Kaum Kuffar) dan satu lagi menentang SAHABAT SENDIRI yang disangka musuh


Peperangan menentang musuh yang nyata adalah sangat memuaskan hati. Andai terkorban, InshaAllah akan mati syahid dan mendapat tempat automatik di dalam syurga Allah yang kekal. Setiap keringat dan darah yang mengalir adalah satu kepuasan bagi pejuang sebenar. Masa, wang ringgit dan nyawa yang menjadi taruhan dipersembahkan kepada Allah demi kepentingan agamaNya. Allah berjanji akan 'membeli' harta dan jiwa mukmin yang sanggup membunuh dan terbunuh di JalanNya (At-Taubah, As-Sof)..


Namun peperangan berhdapan saudara sendiri, yang mendokong prinsip yang sama tetapi MUNGKIN hanya kerana sedikit salah faham maka terkorbanlah jiwa-jiwa yang sepatutnya dikorbankan ke arah yang lebih bermanfaat. Bukan setakat mengorbankan jiwa, ia juga mendatang fitnah yang amat besar kepada Islam itu sendiri.


Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak di dalam Perang Al Jamal itu melainkan puak munafiqun yang membunuh Saidina Uthman itu. Kedua-dua pihak Muslimin itu bukanlah calang-calang orang. Terdiri daripada sahabat-sahabat yang terbukti sanggup jatuh dan bangun bersama perjuangan Islam. Namun sayang kerana fitnah dan tipudaya maka terjadi peperangan ini.


Apa kurangnya dengan situasi hari ini. Di masa terdapat musuh-musuh yang nyata di dalam perjuangan, iaitu orang (samada Islam atau tidak) yang tidak mahu malah menghalang pelaksanaan Islam di muka bumi, terdapat segelintir pejuang yang memilih untuk 'berperang' dengan saudara sendiri, yang sama-sama mendokong paksi perjuangan yang sama , namun mungkin kerana sedikit perselisihan atau mengejar jawatan, sanggup musnah memusnah sesama sendiri, sehingga terpalit fitnah yang bukan sedikit kepada Jamaah Islam itu sendiri...

Manakala musuh yang nyata itu, apabila melihat perkara sebegini terjadi, maka ditambah-tambah lagi mereka dengan perisa dan ajinomoto supaya peperangan dan perselisihan di kalangan pejuang ini sedap dan seronok dimamah sebagai santapan mata dan menjadi keuntungan buat mereka. Sehingga menjadi satu ikutan kepada para pendokong sendiri, yang menari mengikut rentak mereka. Hasilnya yang retak menjadi belah, pecah, hancur lebur.



Yang rugi? Tentulah yang berselisihan itu. Kerana Islam tidak akan rugi. Allah tidak akan terjejas oleh mainan pihak-pihak yang 'seronok bermain'. Jangan sampai satu ketika Allah merasa bahawa kita tidak lagi layak menjadi pejuang, lantas diketepikanNya dari pandanganNya dan digantikan dengan kaum lain yang lebih mengasihi dan menyayangi Allah.


Sesungguhnya perjuangan ini suatu nikmat. Ia pemberian Allah yang amat manis dan lazat. Namun jika tidak dijaga dan disuburkan, ia boleh ditarik balik pada bila-bila masa sahaja! Ingatlah wahai sahabatku, terutama sekali diriku sendiri!!




2) Taqwa adalah pra-syarat utama kemenangan. Utamakan Kualiti bukan Kuantiti


Lihatlah bagaimana kehebatan sahabat di dalam perang Yarmuk menghadapi musuh yang 3 kali ganda jumlah mereka. Tatkala itu, Tentera Rom memang sangat dikenali sebagai tentera yang sangat handal dan mampu mengalahkan sesiapa sahaja. Sementelah lagi berhadapan dengan musuh yang lebih kecil bilangan. Dari segi logik akal, sudah pasti dengan mudah tentera Rom meratah pasukan Tentera Islam.


Persoalan utama yang harus ditanya adalah Kenapa Allah kurniakan bantuan kemenangan kepada Tentera Islam?


Lihatlah peribadi sahabat. Betapa mereka menjaga taqwa di mana sahaja. Solat Malam menjadi semacam kewajipan. Di zaman Salahuddin Al Ayyubi, sesiapa yang tidak bangun solat malam, tidak boleh menyertai peperangan!


Cerminlah pula kita sekarang. Kita claim mahu menjulang Islam. Mahu memperjuangkan Islam. Tapi kenapa Allah masih belum kurniakan kemenangan??


Allah Maha Mengetahui apa yang tidak diketahui oleh makhlukNya. Allah tahu bila pejuang Islam boleh diberi kemenangan, dan kenapa perlu ditangguh dulu kemenangan.


Sama-sama kita mempertingkatkan taqwa kita kepadaNya. Kerana ia adalah satu-satunya meter pengukur ketinggian darjat kita di sisi Allah. dan InshaAllah ia adalah senjata paling ampuh untuk menegakkan Islam di muka bumi ini!



3) Berhati-hati dengan tipudaya musuh.


As-Syeikh Mustafa Masyhur di dalam kitabnya "Bahtera Penyelamat di dalam Kehidupan Muslim" menggariskan, cabaran pendakwah antaranya adalah "Golongan Mukmin yang Dengki".


Kita disuruh menghadapi musuh dengan segala kekuatan yang ada. Kuda dengan kuda, tangan dengan tangan. Tidak dinafikan musuh akan melakukan apa sahaja tipu daya untuk melemahkan perjuangan. Namun apa yang dibuat oleh para pejuang?


Apabila menyedari telah terpengaruh dengan tipudaya musuh, kita lebih banyak bercakap dari bertindak. DIheboh satu dunia bahawa kita telah ditipu musuh. Musuh jahat, sanggup tipu kita. Tapi kita lupa, dah namanya musuh sudah pasti akan lakukan apa sahaja untuk menjatuhkan dan melemahkan kita....


Persoalannya, apa yang kita telah dan akan buat? Pejuang mungkin boleh mengelak dari jatuh ke lubang yang sama pada kali kedua. Tetapi seringkali kita tertipu dengan lubang-lubang lain yang tidak sama tetapi "hampir sama". Kita seringkali terus complacent dengan title pejuang. Seringkali berharap yang Allah pasti akan tolong kita. Tetapi apa yang kita buat sebagai usaha? Sejauh manakah perancangan dan strategi kita rancangkan dan gerakkan untuk menghadapi tipudaya musuh? Fikir-fikirkanlah....



Banyak lagi ibrah yang boleh didapati dari 2 perang yang terlintas di fikiran saya namun dek kesuntukan masa saya terpaksa prioritize kepada yang penting sahaja dahulu. Moga Allah memelihara kita dari kesesatan dan terus diberikan sinar untuk kita meniti jalan perjuangan ini. InshaAllah.



Yang baik itu datangnya dari Allah, yang tidak baik, salah, buruk dan menjelekkan itu datangnya dari kejahilan dan kedangkalan minda saya yang pendosa dan hina ini...





.

No comments: