Monday, June 15, 2009

Resah dan Gelisah

Assalamualaikum...


Seminggu dua ni saya merasa cukup resah dan gelisah. Tidak tahu kenapa. Acapkali terasa panas membahang dan tekak terasa kering sehingga terbit tonsil2 yang tidak diingini. Moga-moga ia kaffarah dosa saya yang menggunung.

Keadaan semasa menggamit lebih rasa gundah. Betapa ramai yang mengaku pejuang, tetapi sebenarnya berjuang menentang musuh yang SALAH. menentang saudara sendiri sedangkan musuh berteriak kegembiraan melihat kebodohan dan kedunguan pejuang yang seringkali terperangkap di dalam golejak minda yang dangkal.... Saya simpan komen2 lain yang membuak-buak di dalam dada jauh di sudut hati sahaja. Siapalah kita untuk bersuara menentang meraka yang sudah dulu makan garam (tapi tak sedar diri mengidap darah tinggi)? Ya Allah selamatkan kami!


Teringat saya kepada pesanan oleh Ust Suhaimi (Ust/tok guru saya di Terengganu)...


Ketika resah dan gelisah, bacalah Surah Al-Insyirah 3x, tekapkan tangan kanan ke dada kiri dan mohon diberikan kelapangan..

"Zikir dan ingat Allah jangan lupa. Kita kena sedar, kita ni tahap HAMBA sahaja. Dah sedar diri tu HAMBA, banyak-banyaklah "bodek" TUAN kita dengan banyak mengingatiNya"

"Bangunlah solat malam, dan jadilah seperti kanak-kanak. Mengadulah dengan bersungguh2 kepada Allah. Ketika itu tiada hijab di antara anta dengan Allah. Doa sampai kepada Allah direct. Jadilah seperti kanak-kanak yang mengadu segala macam hal walaupun remeh temeh kepada ibunya. Menangislah, hilangkan segala ego dengan Allah. Selangkah anta dekat dengan Allah, 1000 langkah Allah dekat dengan anta!"


Kata-kata dan nasihat beliau itu tiba-tiba terngiang2 di telinga. Memang dari dulu kalau ada kesusahan dan keresahan hati, saya akan amalkan. Tapi bila dah tua ni, kubur kata datang dunia kata pergi, perasan sibuk dengan pelbagai agenda keduniaan yang menipu, seringkali terlupa dan jauh daripada Yang Maha Mencipta...


Ya Allah jauhnya HAMBA Mu dari diriMU dek kealpaan sendiri.......

No comments: