Wednesday, May 6, 2009

Merawat Pesakit Parkinson

Selepas mengusahakan rawatan kepada Puan F tempohari, saya bergegas ke Kg Melayu Majidee untuk berjumpa seorang lagi pesakit.

Pesakit seorang wanita berusia 78 tahun dan tinggal berdua dengan suaminya di sebuah rumah yang agak besar di sana. Beliau menderita sakit parkinson sejak 10 tahun lepas. Suaminya menelefon saya mengatakan pesakit selalu terjaga di tengah malam dan nampak orang yang ramai mengelilinginya dan juga selalu nampak cucunya datang ke rumah. Selalu sahaja ketika makan, pesakit akan berhenti makan tiba-tiba dan menyorongkan pinggannya ke tepi, "nak bagi Farah (cucunya) makan" katanya sedangkan ketika itu Farah berada beratus-ratus kilometer jauhnya! Saya juga dapat perhatikan pesakit selalu merenung ke sana ke mari seolah-olah melihat ramai orang di sekelilingnya.

Saya mulakan rawatan dengan ruqyah Surah Munjiyat dan juga Selawat Syifa' dan Tafrijiyah. Tiada respon. Setelah meneruskan ruqyah selama hampir 20 minit, saya menghentikan rawatan kerana tiada respon langsung! Tambahan pula badan yang sangat keletihan setelah "bertarung" 3 jam dengan kes Puan F sebelum ini. Pesakit sendiri sudah lemah kerana tidak diberikan ubat seperti yang ditetapkan kerana difahamkan ubatnya adalah jenis mengantuk. Jadi suaminya tidak memberikannya pada pagi itu kerana bimbang pesakit tertidur semasa saya merawat.

Saya bekalkan dengan garam dan limau untuk mandian dan mengajar suami pesakit cara untuk memagar rumah dan apa yang perlu dibuat jika pesakit mengadu lagi (biasanya kepada semua pesakit saya akan minta mereka istiqamah 20 kali Al Fatihah selepas solat fardhu sahaja sebagai permulaan - perkara yang nampak mudah tapi........).

Balik ke rumah mentua, saya masih bingung memikirkan kes pesakit kali ini. Tiada langsung respon walau sedikit terhadap ruqyah! Selepas solat hajat, saya dapat ilham untuk telefon abang saya yang sekarang sedang melanjutkan pelajaran menjadi specialist di HUKM.

Setelah berbincang, barulah saya tahu bahawa pesakit parkinson mengalami kekurangan satu bahan kimia di dalam otak mereka iaitu dopamin. Dan biasanya ubat yang dibekalkan mengandungi kandungan dopamin yang banyak untuk mengimbangkan semula kekurangan tersebut. Dan salah satu side effect dopamin berlebihan di dalam otak adalah pesakit akan mengalami hallucination. MUNGKIN ia menjelaskan kenapa pesakit tadi selalu nampak orang ramai? Wallahu a'lam. Follow up visit sedang dirancang dan InshaAllah akan diupdate di dalam entry ini kelak...

Yang baik dari Allah, yang buruk dari kelemahan diri sendiri. Wallahu a'lam, Allahu akbar!



-Hamba yang Dhoif-

.

No comments: